3e bijeenkomst 2018 op 28-04-2018

Hans Leeflang opent de derde bijeenkomst van 2018 om 13:05 uur, en heet alle aanwezigen welkom. in het bijzonder een potentieel nieuw lid: Clemens Kok (lid van dezelfde filmclub als Han en Hans).
Bjdragen op deze dag worden gegeven door Peter Bouw, Martin Strelitski en Bert Verlinden.
Als eerste spreker toont Peter Bouw een met zijn iPhone SE gemaakt filmpje, geschoten in De Pauwenhof, het voormalige zwembad van Voorthuizen. De opnamen zijn geheel uit de hand opgenomen en binnenshuis gemaakt. De iPhone is duidelijk geoptimaliseerd voor buitenopnamen, wat in het getoonde filmpje te zien is aan de wat fletsere, maar toch alleszins acceptabele kleuren. De film is opgebouwd uit verschillende foto’s, alle met het Ken Burns effect, en een aantal filmopnames, waarvan ook enkele met dat effect.
Het betreffende bestand (“BinnentuinOverGOD”) is een 1080p 15.5Mbps .mp4 bestand in de standaard 30 fps (beelden per seconde) waarin de iPhone opneemt.
Peter gaat voor zijn eigen films helemaal over naar 720p met 30 fps, al wordt door sommigen van de aanwezigen gewaarschuwd voor het mogelijke ontstaan van flikkerend beeld door de discrepantie tussen de frequentie van de netspanning (50 Hz in Nederland) en van de opname.
Bert Verlinden raadt voor het aanpassen van de opnamesnelheid van 30 fps naar 25 fps de app Filmic Pro aan, die speciaal is ontwikkeld voor iPhone en iPad, en circa €20 kost. Met deze app kan eveneens de belichting worden aangepast, terwijl ook kan worden ingesteld op welke diepte in het beeld wordt gefocust.
In het getoonde filmpje is echter niet of nauwelijks sprake van flikkering, waarschijnlijk als gevolg van het feit dat de binnenverlichting op de locatie LED-verlichting is. In een voorbeeld van opnamen van borden met vertrektijden van treinen op Station Amersfoort, en van informatie over bussen buiten het station, dat getoond wordt door Bert, is de schittering echter heel duidelijk te zien.
Alles bijeengenomen laat het filmpje van Peter duidelijk zien dat met opnamen uit de hand, met een iPhone heel behoorlijke opnamen kunnen worden gemaakt.

Als tweede spreker toont Martin Strelitski de definitieve versie van zijn film gemaakt in de door vrijwilligers gerunde papierfabriek “De Middelste Molen” aan de Loenense Molenbeek. Door de fabriek werden een aantal eisen aan de film gesteld: niet langer dan 10 minuten (werd uiteindelijk net iets meer dan 8 minuten), geen voice-over, zo min mogelijk tekst/ondertiteling. Over de beslissing om geen voice-over toe te passen waren de meningen van de aanwezigen overigens verdeeld, onder meer doordat er zo wat weinig informatie over het fabricageproces werd gegeven.
Het scenario voor de film is 2 keer doorgesproken en aangepast. De film zelf is met 4 man (allen lid van VAAC) en 4 camera’s opgenomen, zodat het een heel geregel was om een geschikte datum te vinden, ook al omdat alle vrijwilligers op die zelfde dag beschikbaar moesten zijn omdat er zeer speciaal papier werd gemaakt. Vrijwel de gehele film is op een enkele dag opgenomen, zij het dat buitenopnamen met een drone (van een ander VAAC-lid) op een aparte dag plaatsvonden. Bovendien moesten enkele aanvullende opnamen worden gefilmd, o.a. omdat
één van de raderen op de film verkeerd-om leek te draaien.
De opnamen zijn gemaakt met behulp van 2 lichten, met in totaal 9 lampen, alle in sterkte regelbaar.
Vervolgens wordt een film van ongeveer 3 minuten, “Making of de Middelste Molen”, getoond. Beide films worden met applaus beloond.
De eindconclusie van Martin is dat, als je het goed voorbereidt, je ook weinig hoeft aan te passen: hij heeft Final Cut Pro nauwelijks hoeven te gebruiken.

Als derde spreker
belicht Bert Verlinden enkele nieuwe mogelijkheden van Final Cut Pro versie 10.4 en met name versie 10.4.1. Besproken zijn: 360° VR (v. 10.4), Ondertiteling (v. 10.4.1) en Prores RAW (v. 10.4.1). Voor presentatie in pdf formaat klik hier
Voor 10.4 was macOS Sierra nog voldoende; voor 10.4.1 is echter High Sierra nodig.
Voor 360° VR (al beschikbaar vanaf versie 10.4) zijn mogelijke toepassingen: beweging (fiets, motorfiets, kano, parachute); gebruik in mensenmassa’s; ruimtes (museum, labyrint); tilt of panorama (rijdende trein, auto). Eigenschappen: zowel Point Of View als selfie mogelijk; beelduitsnede is achteraf te kiezen; stabilisatie is ingebouwd; beeldkwaliteit is echter minder. Vaak zijn artefacten aan de zijkanten en in de hoeken te zien.
Geschikte camera’s: de Insta 360 One (€ 342) is zeer populair. Deze camera kan op een iPhone worden geklikt of los worden gebruikt. De GoPro Fusion heeft een veel betere beeldkwaliteit, maar kost wel het dubbele: € 729.
In Final Cut Pro kun je de selfie stick of het statief van de camera verwijderen. Bovendien is er midden onder de Viewer een knop ‘Orientation’ bijgekomen, waarmee je de opnamehoek kunt kiezen.
Ondertiteling is beschikbaar vanaf Final Cut Pro versie 10.4.1. Ondertitels kunnen worden geïmporteerd of aangemaakt in Final Cut Pro en zijn dan ingebakken in de film. In Final Cut Pro kan de tekst, tekstkleur en achtergrondkleur van de ondertiteling worden aangepast. Bovendien kan de plaats (in de Tijdlijn en in het beeld) en lengte van de ondertiteling in Final Cut Pro worden aangepast, en kunnen stukken ondertiteling worden gesplitst, samengevoegd of verwijderd. De ondertitels worden getoond aan de bovenkant van de Tijdlijn, en kunnen naar behoefte in- of uitgeschakeld worden.
Final Cut Pro ondersteunt 2 formaten ondertitels: het CEA-608 format dat achterwaarts compatibel is met oudere TV-toestellen, en het iTunes Times (iTT) format.
Ondertitels kunnen in meerdere talen worden aangemaakt, waarvan er uiteraard niet meer dan één tegelijk kan worden getoond. Voor elke taal wordt een aparte sub-rol toegewezen. Voor het kiezen van ondertiteling uit meerdere talen is Compressor nodig.
Traditionele RAW-bestanden worden in de camera via een Demosaic and process stap geconverteerd van een Bayer image (met 8 groene pixels, 4 rode en 4 blauwe pixels) naar een RGB image met 16 pixels die elk rood, groen en blauw bevatten. Dit resulteert in een conventioneel videobestand. Sluitertijd, diafragma, grijsfilter, witbalans, ISO-waarde en codec worden daarbij in de camera ingesteld; het conventionele videobestand krijgt een container codec. De container .mov is gebaseerd op de codec Prores 422; .avi op de codec H264 (eigenlijk Prores 400); .mp4 op de codec H265. Prores 422 heeft een betere kleurwaarde en is minder gecomprimeerd dan H264 en H265.
Echte RAW video staat in een map met stills (25 of 50 per seconde video) en een audiobestand. Met een dergelijke map kan Final Cut Pro echter niets doen, tenzij via inlezen in DaVince Resolve, conversie naar Prores in Final Cut Pro, of roundtrippen naar DaVinci Resolve,
Bij Prores RAW wordt in de camera het Bayer image geconverteerd in een Prores RAW videobestand. Hierbij kunnen sluitertijd, diafragma en grijsfilter worden ingesteld. Vervolgens wordt in Final Cut Pro het ProRes RAW videobestand via een Decode, demosaic en proces-stap waarbij witbalans, ISO-waarde en container codec kunnen worden ingesteld, omgezet naar een RGB image met rood, groen en blauw in elke pixel.
Prores RAW is beschikbaar in enkele camera’s; is alleen voor gebruik met Final Cut Pro X (niet met Adobe of Avid); onduidelijk is waar ISO en witbalans moeten worden ingesteld. De reden voor het ontwikkelen van deze codec is een toenemende behoefte aan RAW in film, terwijl de RAW-workflow niet in Final Cut Pro X mogelijk is. De toekomst voor Prores RAW wordt gezien bij de iPhone X (die steeds meer professioneel gebruikt gaat worden), drones, action en 360° VR camera’s, en high-end camera’s.

Hans Leeflang sluit de vergadering rond 16:00 uur, met de mededeling dat de eerstvolgende bijeenkomst niet in mei zal plaatsvinden, maar op
29 september 2018.